VR, chatbots en apps
Als GZ-psycholoog, in opleiding tot klinisch psycholoog, en onderzoeker brengt Jeroen een schat aan ervaring met zich mee, met name vanuit zijn tijd bij het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis. Jeroen hield zich daar oa bezig met onderzoek naar innovatieve behandelmethoden, zoals Virtual Reality, chatbots, e-health en zorg-gerelateerde smartphone apps. Als hoogleraar zal hij het voortouw nemen in het onderzoek naar innovatieve digitale behandelingen voor kinderen en jongeren met psychische problemen. Met als doel om de zorg toegankelijker te maken en het effect van bestaande behandelingen te vergroten.
Nellieke de Koning, raad van bestuur Levvel: "We zijn er trots op dat met de komst van Jeroen een lange traditie wordt voortgezet als het gaat om de leerstoel Dwang, Angst en Tics. Jeroen bouwt voort op wat er al is neergezet en voegt hier een digitale en innovatieve component aan toe."
Minder pijnstilling dankzij VR
“Uit eerder onderzoek blijkt dat de inzet van VR heel nuttig kan zijn bij het behandelen van kinderen. Bijvoorbeeld door kinderen via VR alvast te laten wennen aan een ziekenhuisomgeving waar ze later geopereerd worden. Deze kinderen hadden na hun behandeling minder pijnstilling nodig dan kinderen die deze VR-ervaring niet hadden gehad,” aldus Jeroen. “De bedoeling is om deze methode door te ontwikkelen tot een app, zodat kinderen zich thuis nog laagdrempeliger kunnen voorbereiden op een behandeling.”
VR bij selectief mutisme
Ook voor angstproblemen biedt VR een uitkomst. Samen met collega’s van het expertisecentrum DAT en de UvA, waaronder promovendus Wendy van Vlerken en co-promotor Luuk Stapersma, onderzoekt Jeroen de effecten van Virtual Reality voor de behandeling van kinderen met selectief mutisme. Dat is een stoornis waarbij kinderen wel kunnen praten, maar dat bijvoorbeeld op school niet doen uit angst. Kinderen praten dan alleen in een voor hen veilige omgeving, zoals thuis. Jeroen: "Daar is een behandelprotocol voor, maar VR kan daar thuis een mooie aanvulling op zijn: kinderen oefenen met praten via een virtuele nabootsing van een klaslokaal in aanwezigheid van virtuele leraren en kinderen, vanuit hun veilige thuisomgeving."
Wachtlijsten
De motivatie van Jeroen om voor deze leerstoel aan de slag te gaan, heeft ook te maken met de lange wachttijden in de zorg. ‘Er zijn veel jongeren met mentale klachten en de wachtlijsten voor hulp zijn vaak lang. Sinds corona is het aantal jongeren met klachten enorm gegroeid. Dat is ook een reden waarom ik me wil inzetten om de zorg toegankelijker te maken. Dit soort digitale hulpmiddelen kunnen jongeren bijvoorbeeld gebruiken tijdens periodes waarin ze nog op een wachtlijst staan.’
Foto: Kirsten van Santen