Een ingrijpende gebeurtenis… bij 16% van de kinderen leidt dat tot traumaklachten. Leerkrachten krijgen er dus regelmatig mee te maken. Hoe herkennen zij traumagerelateerd gedrag? Hoe kunnen ze op het kind reageren? En wat is hun rol in de behandeling van het trauma?
Het trauma begrijpen
Een getraumatiseerd kind. Het staat vaak in de overlevingsmodus. Voelt het zich onveilig, dan reageert het vanuit instinct: het kind wordt boos, vlucht of bevriest. Niet het gedrag dat je wenst van een kind in de klas. Een leerkracht moet in zo’n situatie goed reageren. Zodat het kind zich niet bedreigd, maar juist veilig en gesteund voelt. Daarom is het belangrijk dat docenten kinderen met traumaklachten leren begrijpen, zodat zij hen kunnen begeleiden waar nodig.
Jouw rol in de behandeling
Ondergaat een kind een traumabehandeling? Zoals EMDR, TF-CBT, of IGT-K? Dit kan de traumaklachten tijdelijk versterken en roept vaak hevige emoties op. Het kind kan daardoor meer ongewenst gedrag tonen dan normaal. En juist in deze periode heeft het extra steun nodig van de omgeving. De docent speelt daarin een belangrijke rol, als dagelijks contact van het kind. Goed dus om te weten hoe die een kind tijdens traumabehandeling kan steunen.
Meer weten?
Benieuwd wat leerkrachten tijdens de behandeling kunnen betekenen? Hoe ze het kind kunnen steunen? En hoe ze bijdragen aan een zo goed mogelijk resultaat? Bekijk het filmpje.