Persoonlijke verhalen van hulpverleners, daar moet je jongeren niet mee lastig vallen. Deels klopt dat, je moet cliënten niet belasten met je eigen problemen. Maar wanneer een oprecht, persoonlijk verhaal helpt bij het maken van contact, kan het juist waardevol zijn. Door je ervaringskennis te delen, stel je je kwetsbaar op en laat je zien dat iedereen lastige ervaringen heeft.
Ervaringskennis inzetten kan ook betekenen dat je als hulpverlener je eigen verhaal deelt met de jongere die je begeleidt. Omdat je zo een voorbeeld kan zijn voor het kind of de jongere, om hem of haar op weg te helpen.
Ervaringskennis leren inzetten
Het is nog niet zo gebruikelijk dat medewerkers hun persoonlijke ervaringskennis inzetten. Daarom ontwikkelde Levvel de training ‘Levvelen met ervaringskennis’ voor medewerkers. Tijdens deze training bouwen medewerkers collectieve ervaringskennis op door onderling ervaringen uit te wisselen. Ze reflecteren op het delen en inzetten van ervaringskennis. En ze leren om niet alleen praktijk- en wetenschappelijke kennis in te zetten, maar ook ervaringskennis.
“We willen normaliseren dat hulpverleners hun eigen ervaringen delen. Hiervoor moeten ze daar eerst een bron van kennis van hebben gemaakt en leren die bewust bekwaam in te zetten. Voor (h)erkenning en gelijkwaardig contact, waarin zowel hulpvrager als hulpverlener open over zichzelf kunnen zijn.” Aldus Mannus Boote van het ErvaringsKennisTeam (EKT) van Levvel.
Meer lezen?
Alie Weerman, Jason Bhugwandass en Mannus Boote schreven een inspirerend artikel over het inzetten van ervaringskennis. Je leest het hier:
Hulpverleners zet je eigen shit om tot mest
Enthousiast geworden?
Deel jij onze visie? Kijk dan ook eens op onze 'werken bij Levvel' website. Wij zoeken nog nieuwe collega's.