Ga je onderzoek op een school doen, komt er een schoolsluiting aan. Veel gedragswetenschappelijk onderzoek onder leerlingen raakte in de knel tijdens de coronapandemie. Onderzoeken vertraagden of werden helemaal gestopt. Ook zijn er onderzoeken met vertekende resultaten, omdat het onderzoek deels online gedaan moest worden.
Problemen
UvA’s journalistieke platform ‘Folia’ besteedt in een artikel aandacht aan de problemen die gedragswetenschappers hebben ondervonden door de coronacrisis. Gedragswetenschappelijk en ander persoonsgebonden onderzoek kan vaak niet zomaar online gedaan worden, aangezien het veelal gaat om het bestuderen van mensen in hun omgeving.
Psychisch leed
In het artikel komt onder andere Lisbeth Utens aan het woord, klinisch psycholoog bij Levvel en bijzonder hoogleraar cognitieve gedragstherapie voor angststoornissen bij kinderen aan de Universiteit van Amsterdam. Zij vertelt dat tijdens corona 60% meer crisisaanmeldingen waren, en het aantal angst- en depressieklachten verdubbelde. “Als straks iedereen over de Covid heen is, dan komt er nog een golf met psychisch leed achteraan.”, aldus Lisbeth.
Vertekende resultaten
Utens vertelt ook over de uitdagingen waarmee ze te maken kreeg bij de promotietrajecten die ze begeleidt. Bijvoorbeeld bij het onderzoek over het behandelen van kinderen met selectief mutisme (die uit angst niet durven te praten). Deze kinderen worden op school behandeld, maar wat doe je als de scholen sluiten door corona? Online verder! Dat is natuurlijk wel een uitdaging met kleine kinderen die niet durven te praten. En dat niet alleen, de resultaten zijn vertekend.
Het artikel lees je op de website van Folia:
Gedragswetenschappers worstelen met uitgesteld onderzoek