Kinderen die op school niet of nauwelijks praten, terwijl ze thuis of elders wél gewoon hun mond open doen. Hoe help je hen verder? Zodat ze ook op school hun zegje durven te doen? Daarvoor is een gedragstherapeutisch behandelplan ontwikkeld, waarbij de behandeling op de school zelf plaatsvindt. Maar, hoe effectief is deze behandeling eigenlijk? Deze studie beschrijft een opzet om precies dat te onderzoeken.
Behandeling op school: werkt dat?
‘Praten op school, een kwestie van doen’: zo heet het gedragstherapeutische behandelplan, dat kinderen helpt die op school niet of nauwelijks durven te praten. Deze studie van Chaya Rodrigues Pereira (Amsterdam UMC), Judith Ensink, Max Güldner, Ramón Lindauer, Lisbeth Utens (allen van Levvel), Kees Kan (UvA) en Maretha de Jonge (UMC Utrecht), beschrijft een opzet om te onderzoeken hoe effectief dit behandelplan is. Het idee is om 76 kinderen tussen de 3 en 18 jaar te volgen, verdeeld over een interventiegroep en een controlegroep.
De onderzoeksopzet is beschreven in het artikel: 'Effectiveness of a behavioral treatment protocol for selective mutism in children: Design of a randomized controlled trial'.
Lees meer over de onderzoeksopzet
Meer weten over Levvel's behandeling van selectief mutisme?
Selectief mutisme (folder voor behandelaren)