De meeste behandelmethodes voor kinderen leunen sterk op communicatie en interactie met anderen. Met de therapeut of met andere kinderen bijvoorbeeld. Sociale vaardigheden zijn hierbij geen overbodige luxe. Maar hoe gaat dat als een kind een sociale angststoornis heeft?
Het onderzoek
Kinderen met sociale angst lijken meer problemen te hebben met sociale vaardigheden dan andere kinderen. Ouders, leraren én de kinderen zelf beoordelen hun sociale vaardigheden als ondergemiddeld. Hoe deze de behandeling beïnvloeden, daar gaat dit onderzoek over.
In het onderzoek, waarbij ook Lisbeth Utens van Levvel was betrokken, werden 39 kinderen met sociale angst en 83 kinderen met een andere angststoornis getest op hun sociale vaardigheden. Daarna kregen ze 10 weken lang cognitieve gedragstherapie. Heeft sociale vaardigheid invloed op de effectiviteit van deze behandeling? En is die invloed groter bij kinderen met een sociale angststoornis?
Minder kans op klachtenvrij
Tegen verwachting in had de therapie op alle kinderen een evenredig positief effect. Ongeacht hun sociale vaardigheden, en met of zonder sociale angst.
Kinderen die lager scoorden op sociale vaardigheden waren wel minder vaak klachtenvrij na afloop van de behandeling. Door hun sociale beperkingen waren ze er aan het begin van het onderzoek namelijk al slechter aan toe dan de andere kinderen. Het trainen van sociale vaardigheden is daarom mogelijk een goede aanvulling op de huidige therapie.
Interesse in het onderzoek?
Lees het volledige onderzoek 'The Role of Social Skills in Predicting Treatment-Recovery in Children with a Social Anxiety Disorder':
Onderzoek invloed sociale vaardigheden op de behandeling